Friday, July 29, 2011

PUASA BAGI IBU2 MENYUSUKAN ANAK

Ada macam2 pendapat tentang PUASA bagi ibu yg menyusukan anak.
Ada yg cakap boleh berbuka & ganti je..
Ader jugak yg cakap selagi x memudaratkan, maka jgn berbuka..
Macam2... Kekadang aku sendiri pun tertanye2 macam mana hukum sbnrnye?

Kebetulan tgh berblog walking, aku terjumpe satu blog nih..
Banyak info kat dalamnye..
So, aku jumpe la satu entry dia ni yg dpt menjawab kemusykilan aku.
Meh aku kongsikan sket.

Mengikut MAZHAB SHAFIE :-

1. Bagi Ibu yg menyusukan anak TIDAK BERPUASA KERANA RISAUKAN DIRINYA
    - Dia tidak perlu membayar fidyah, memadai hanya menggantikan puasanya.

2. Bagi Ibu yg menyusukan anak TIDAK BERPUASA KERANA RISAUKAN ANAKNYA (KEKURANGAN SUSU)
   - maka dia perlu menggantikan puasanya dan membayar fidyah.


Islam itu indah sangat.. sesekali tidak membebankan.
Lagipun, bulan puasa kan banyak KURMA, beli la banyak2, makan & buat jus.
Bagus utk memperbanyakkan penghasilan susu. Insyaallah...

Untuk lain2 info berkenaan penyusuan ibu, korang bleh ke SINI.


Selamat Menjalani Ibadah Puasa Sambil Menyusukan Anak.. :-)

Nakkk sgt2!!

Comelnye la booties utk baby girl ni kan? 

Biler la bleh pakaikan kt baby gurl sendiri ekkk...

Doakan saye k.. :-)



Wednesday, July 27, 2011

 Lagi 22 hari akan genap setahun aku menyusukan bb farysh syabil. alhamdulillah sgt2... 

 **Mat tetex ku syg**

 **Wajah ibu berhati cekal.. chewaaahhh!**

**10 oz**

Sehingga ke hari ni, aku masih mampu dptkan 8-12oz utk satu sesi perahan. alhamdulillahhh.
Harap2 rezeki utk mat tetex ku itu akan sentiasa ada sehingga umurnye 2 tahun.. amin...

Sok, aku akan sharekan dgn korang doa utk bykkan susu ibu & antara pemakanan yg bleh menjadi Milk Booster.. sharing is caring.

**Happy Breastfeeding**