Friday, December 16, 2011

Jom Masak #02 - Ketam Sup Lada Putih

Holla...
Hari ni nak kongsikan resepi masakan KETAM..
Simple je iaitu KETAM SUP LADA PUTIH..
Masakan ni ringkas sgt2 tapi sgt2 berkhasiat utk saper2 yg masih menyusukan anak..
Sebab ianya bleh membantu memperbanyakkan penghasilan susu badan..
Untuk aku mmg berkesan.. Meh nak citer sket...

Kebiasaannye, Cik B aku ni biler bgn pagi akan "kurus" sedikit sbb kene sedut je all nite long dek si Farysh..
Tapi keadaan berubah ye biler aku pekena sup ketam ni dimalam hari..
Pastuh bangun pagi keesokkan harinye, Cik B aku masih mantop! full & sendat!
Walaupun disedut all nite long dek si farysh.
Makna kata, mmg berkesan sgt2 la.. utk aku la kan.. utk korang, aku x tau...
So, jom la try test tgk...


Sup Ketam Lada Putih yg dh siap

Bahan2 :-
1. Ketam - dipotong2 & dibersihkan
2. Bawang Merah
3. Bawang Putih
4. Lada Putih (Ditumbuk lumat bersama bwg merah & putih menjadi pes)
5. Halia - Diketuk
6. Bunga Lawang
7. Buah Pelaga
8. Sup Bunjut
9. Daun Sup (kalo suke - aku x letak sbb nanti ader isu yg berbangkit, huhuhu)
10. Garam
11. Minyak utk menumis 

Cara2 Memasak :-
- Tumiskan bahan-bahan yang dh ditumbuk & diketuk tadi bersama-sama bunga lawang & buah pelaga
- Biler dh naik bau, masukkan ketam.. kacau2 sket..
- Masukkan air, garam & sup bunjut.
- Tunggu mendidih & kasi la dia g "haji" sket.. baru rasa terangkat sket kannn... tp jgn byk, nanti dia "riak". hahahaha
- Pastuh masukkan la daun sup korang tu.
- Pastuh dah leh makan.. nyum!
 
Ketam yg dh bersih & siap dipotong
Bumbunya...
PES Bawang Merah + Bawang Putih + Lada Putih
Nanti korang try tau..
Kalau ada apa nak tambah, sila bgtau jugak..
Semoga bertemu lagi...muahhh!

No comments: